ukryj menu          

Podmoskiewski zmierzch

słowa: Sołowiow-Siedoj Wasyl
muzyka: Michał Matuzowskij
tłumaczenie: Mirosław Łebkowski
   c                    f     G7                  c

Śpi wiśniowy sad, zasnął nawet wiatr

     Es                   As B7          Es

W okwieconych gałęziach drzew

      D7 G7 c                 C7          f

W dal odpłynął dzień, już rozścielił cień        /x2

                 c                        G7           c

Ciepły zmierzch, podmoskiewski zmierzch.

 

 c                f             G7         c

Ukołysał nas rzeki cichy szmer

    Es                   As B       Es

Księżyc srebrzy ją łuską fal.

 D7 G7        c                C7         f               

To rozbrzmiewa pieśń, to przycichnie gdzieś     /x2

            c       G7        c

Z dala leci, ulata w dal.

 

    c                           f     G7                        c

Czemu patrzysz w bok, czemu kryjesz wzrok?

   Es                   As       B7            Es

Czemu smutno tak wzdychasz wciąż?

   D7G7  c                     C7           f

Próżno milczysz dziś, próżno chciałbyś       /x2

                    c             G7    c

W sercu skryć tajemnicę swą.

 

  c                  f    G7                         c 

Oto wiśni kwiat do stóp naszych spadł.

 Es                  As     B7    Es

Na pamiątkę go z sobą weź.

 D7 G7 c                               C7        f

Gdy odejdziesz w świat, wspomnij cichy sad      /x2

              c                       G7             c

I ten zmierzch, podmoskiewski zmierzch.

Подмосковные Вечера
Podmoskiewski zmierzch - Zenon Jaruga (Sauk)

Mirosław Łebkowski (ur. 9 września 1922 r. w Częstochowie, zm. 22 marca 2010 r. w Warszawie) – polski pisarz, tłumacz i autor tekstów piosenek.
W czasie wojny żołnierz Armii Krajowej "jodła", szef referatu "N" obwodu Opatów, więzień obozów koncentracyjnych: Auschwitz-Birkenau(gdzie zadebiutował anonimowo jako twórca piosenek), Buchenwald, Dora, Ravensbrück. Po zakończeniu wojny studiował w SGH w Warszawie. Zajmował się głównie pracą twórczą oraz społeczną - przez szereg lat we władzach ZAIKS-u (1952-74) oraz ZAKR-u, były sekretarz generalny tego stowarzyszenia. Autor sztuk scenicznych, m.in. "Gość z kosmosu", musicalu "Turniej w Rio Marasco" (muz. Jerzy Walden), libretta operetki "Melodia miłości" (muz. Edward Olearczyk). Napisał także nowe libretta oper (wspólnie z St. Wernerem), m.in. "Wesołe kumoszki z Windsoru" (O. Nicolai), "Tannhäuser" (R. Wagnera), widowiska estradowe dla wojska (wsp. z S. Wernerem), m.in. "Wchodzimy w lata siedemdziesiąte", widowiska lalkowe (wsp. z S. Wernerem), m.in. "O kołku w płocie", pieśni i piosenki. Laureat III nagrody za pieśni na I Festiwalu Muzyki Polskiej oraz I nagrody za tekst piosenki ("Powracali trzej chłopcy") w konkursie przed V Światowym Festiwalem Młodzieży i Studentów w 1955 roku.
Jego piosenki zdobywały Złote (pięciokrotnie) i Srebrne Pierścienie na Festiwalach Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu, dwie nagrody Ministerstwa Obrony Narodowej, a także wiele innych nagród i wyróżnień na festiwalach i konkursach. Pisał często w spółkach, najczęściej z S. Wernerem (od 1966 r. pod stałym wspólnym pseudonimem autorskim "Stamir").
Pisał piosenki m.in. dla Tercetu Egzotycznego i Violetty Villas.
Pochowany 1 kwietnia 2010 r. w Panteonie Żołnierzy Polski Walczącej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.
 

Śpiewnik

Folder plików

 

Najnowsze piosenki

więcej
 
na górę