ukryj menu          

Dorka, Dorka

słowa: Andrzej Toluś Skupiński
muzyka: Romuald Lipko
(z repertuaru zespołu „Budka Suflera”)
                C             G             a

Dorka, Dorka pamiyntosz jak jo Ci pszoł 

             C             G                 a

Jak jo gupioł za tobom jak pies. 

          C               G              d                        a 

Jo żyniaty boł z Ymom i ciyngiym jom proł 

            C                G           F 

Cołki geltak przepijoł na fest 

 

Łod Helmuta ze Piośnik wzion koło na borg

Wyrychtowołch, pucowoł, że hej. 
Z Chropaczowa do Chebzio na kole żech gnoł 
Pyndalowoł żech jak gupi cep. 

W starej lałbie Ywalda poleku cie broł, 
Aż gibsdeka sie suła na łeb 
Ty godałaś mi Jorguś tyś słodki jak tort, 
Niy narobisz mi gańby, ło niy. 

 

           d   F        C          d             F         C  

Ymie godołech: łotwórz mi nad ranym 

d   F         C             d        F          G 

I dej sie pozór, przyjda zaś naprany.  

    d          F       C     d               F           C  

Skończ gupie fulać, nerwy mom stargane 

   d          F         C              d          F            G  

Jak mi sie niy zawrzisz, to cie mazna w pysk. 


W staryj piyli my lałbie, Dorka i Jo 

Ywald nosioł nom piwo i chlyb. 
Łobalyła sie halba, jo ino sie śmioł 
Za łogrodkiem na rogu boł sklyp 
Yma stoła za płotym, markotno i zło 
Cołki jabol wypioła na eks

Flaszkom łokno szczaskała, przelazła bez płot 
I wołała mnie Jorguś kajś jest! 

 

Ymie godołech, przida zaś nad ranym 

Skończ mnie szterować, jak jo jest naprany

Patrz mi sie stracić, furgej na przistanek 

Taki typ łoklany z moi staryj boł.


Dorka , Dorka pamiyntosz a mie ciengiem żol

Staryj lałby, łogrodka kaj my 
Tak sie pszoli, puszczali my radio na fol 
Jo już niy wiym to prowda czy wic 
Zarościałe to koło w chlywiku jo skroł

Dorka mo już inkszego, jo wiym 
Dzisioj prziszoł listonosz, jo juzaś sie smioł 
Niy łostawia Cie Dorka ło niy.

Toluś Party - Dorka Dorka (Oryginał 1984) - Parodia Jolki po śląsku)
Dorka Dorka +Tekst

pszoł - kochał
ciyngiym - wciąż, bez przerwy
geltak - wypłata
na borg - na kredyt
na fest - całkowicie
koło - rower
lałba - altanka, domek w ogródku
poleku - spokojnie
gibsdeka - sufit
gańba - wstyd
dej sie pozór - uważaj
gupie fulać - głupio mówić
mazna - uderzę (otwartą ręką)
halba - pół litra wódki
na eks - za jednym razem
flaszka - butelka
markotno - marudna
szczaskała - stłukła
kajś - gdzie
szterować - ustawiać
naprany - pijany
furgej - leć
ciengiem - ciągle
wic - dowcip
juzaś - znowu


Jolka, Jolka, 
Pamiętasz lato ze snu, 
Gdy pisałaś: "tak mi źle, 
Urwij się choćby zaraz, 
Coś ze mną zrób, 
Nie zostawiaj tu samej, o nie". 

Żebrząc wciąż o benzynę, 
Gnałem przez noc, 
Silnik rzęził ostatkiem sił, 
Aby być znowu w Tobie, 
Śmiać się i kląć, 
Wszystko było tak proste w te dni. 

Dziecko spało za ścianą, 
Czujne jak ptak, 
Niechaj Bóg wyprostuje mu sny! 
Powiedziałaś, że nigdy, że nigdy aż tak 
słodkie były, jak krew Twoje łzy 

Emigrowałem z objęć Twych nad ranem, 
Dzień mnie wyganiał, nocą znów wracałem, 
Dane nam było słońca zaćmienie, 
Następne będzie, może za sto lat. 

Plażą szły zakonnice, a słońce w dół, 
Wciąż spadało nie mogąc spaść, 
Mąż tam w świecie za funtem, odkładał funt, 
Na Toyotę przepiękną, aż strach. 

Mąż Twój wielbił porządek i pełne szkło, 
Narzeczoną miał kiedyś, jak sen, 
Z autobusem Arabów zdradziła go, 
Nigdy nie był już sobą, o nie 

W wielkiej żyliśmy wannie i rzadko tak, 
Wypełzaliśmy na suchy ląd, 
Czarodziejka gorzałka tańczyła w nas, 
Meta była o dwa kroki stąd. 

Nie wiem ciągle dlaczego zaczęło się tak, 
Czemu zgasło też nie wie nikt, 
Są wciąż różne koło mnie, nie budzę się sam, 
Ale nic nie jest proste w te dni.

Romuald Lipko (ur. 3 kwietnia 1950 w Lublinie) – polski kompozytor i multiinstrumentalista (instrumenty klawiszowe, trąbka, gitara basowa).
Ukończył podstawową szkołę muzyczną, z liceum muzycznego został wydalony za udział w programie telewizyjnym. Od początku lat 70. Lipko był basistą, a później głównie klawiszowcem i kompozytorem w jednym z najbardziej popularnych zespołów muzycznych w Polsce – Budce Suflera.
Niektóre z jego pierwszych kompozycji w Budce to Piosenka, którą być może napisałby Artur Rimbaud, Zdarzenie oraz Biały demon.
W 1978 przejął rolę lidera Budki Suflera po odejściu wokalisty Krzysztofa Cugowskiego (do 1984 r.)
Jego największym sukcesem komercyjnym okazała się płyta Nic nie boli, tak jak życie, wydana w 1997 roku. Sprzedała się w ponad milionowym nakładzie.
Sukcesem muzycznym natomiast był występ w nowojorskiej Carnegie Hall i sesja nagraniowa w Village Studio w Los Angeles pod okiem Grega Phillinganesa. Współpracował wtedy z Marcusem Millerem, Stevem Lukatherem i Sheilą E.
Romuald Lipko współpracował z wieloma polskimi wokalistkami. Pisał piosenki m.in. dla Anny Jantar (Nic nie może wiecznie trwać, Do żony wróć, Układ z życiem), Urszuli (Dmuchawce latawce wiatr, Malinowy król, Za twoje zdrowie mała) Ireny Jarockiej (To za mało, Nie odchodź jeszcze) Zdzisławy Sośnickiej (Aleja gwiazd, W kolorze krwi, Serce pali się raz, Powiedz mi panie, Będzie co ma być), Izabeli Trojanowskiej (Jestem twoim grzechem, Tydzień łez, Nic za nic), Barbary Sikorskiej (CDN, Mniejsze zło, Gramatyka miłości, Zakochajmy się jak dzieci) Ireny Santor (Jak fart, to fart, Jeszcze kochasz mnie), Maryli Rodowicz (Tak nam słodko, tak nam gorzko), Eleni (Postaw na mnie, a zatrzymam deszcz).
W 2005 ukazała się kompilacja Przeboje Romualda Lipko, zawierająca piosenki skomponowane przez niego i śpiewane m.in. przez Annę Jantar, Izabelę Trojanowską, Urszulę, Irenę Santor, Zdzisławę Sośnicką, Marylę Rodowicz i Małgorzatę Kożuchowską. Niektóre z nich są premierowe, jak Układ z życiem Anny Jantar odnaleziony w archiwum Lipki.

Andrzej Toluś Skupiński - znany śląski aktor i artysta estradowy, a także były Egidowicz.
Ponadto autor wielu tekstów i świetny wokalista.
Leader powstałej w 1995 roku grupy „AŁER K' ANTRYJ”  spiewającej klasykę country po Śląsku. Na Śląsku od wielu pokoleń istniało autentyczne zauroczenienie tzw. Dzikim Zachodem, któremu z pewnością uległ także Tolek Skupiński.
Grupa „AŁER K' ANTRYJ” składa się z doświadczonych muzyków, którzy sprawdzali się 
w różnych formach działalności estradowej od studenckiej ballady po jazz. Obecnie styl country stwarza nam możliwość poszukiwania tzw. „nowych obszarów”, a mimo pozorów dużo tu jeszcze do odkrycia. 
Osiągnięcia artystyczne zespołu:
  • zajęcie I-go miejsca w Przeglądzie Wykonawców Country „Przepustka do Mrągowa-Polanica Zdrój '97” oraz
  • udział w festiwalu „PIKNIK COUNTRY '97” w Mrągowie, rejestrowanym przez PR i TV, gdzie również często są emitowane nagrania studyjne grupy.
Świeżość brzmienia połączona z profesjonalizmem wykonawczym, jak i oryginalność 
śpiewanych gwarą tekstów to główne atuty zespołu „AŁER K'ANTRYJ”. 

Skład grupy:
Andrzej „Toluś” Skupiński
- leader, autor tekstów, śpiew;
Marek Mazur
- aranżer i szef myzyczny, gitara el., gitara akust., śpiew;
Marian Limański
- gitara akust., mandolina, śpiew;
Kuba Skupiński „Junior”
- instrumenty klawiszowe, śpiew;
oraz zaproszeni muzycy (klarnet, akordeon, skrzypce, banjo).
Kontakt:
Małgorzata, Marek Mazur 
Muzyczna Firma Usługowo Handlowa MM 
41-800 Zabrze 
ul. Ślęczka 6c/8 

tel. domowy (0-32) 276-63-92, po godz. 22 
tel.komórkowe: 
Małgorzata 0601 340 618 
Marek 0601 591 692 
poczta elektroniczna: m100m@wp.pl 

Siedziba Zespołu 
Klub Kwadrat Zabrzańska Spółdzielnia Mieszkaniowa 
Telefon (0-32) 271-84-64 

Tolek mieszka i tworzy w Chorzowie. Przyjaciel Jerzego Cnoty, równie wielkiego artysty.

Trochę historii:
21 listopada 1969 roku mieszkańcy akademików Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach-Ligocie usłyszeli pierwsze słowa wypowiedziane na antenie Studenckiego Studia Radiowego Egida. W związku z czterdziestą rocznicą tego wydarzenia zorganizowano wielką galę urodzinową uniwersyteckiej rozgłośni. 
Egida zaczynała jako rozgłośnia nadająca poprzez system głośników w pokojach akademika nr 1. Z czasem jej zasięg rozszerzył się na pozostałe akademiki w Katowicach - Ligocie. Stanowiła znakomitą szkołę warsztatu dla młodych i obiecujących dziennikarzy radiowych. Również słuchacze dużo zyskiwali na jej obecności.
Egida zaczynała jako rozgłośnia nadająca poprzez system głośników w pokojach akademika nr 1. Z czasem jej zasięg rozszerzył się na pozostałe akademiki w Katowicach - Ligocie. Stanowiła znakomitą szkołę warsztatu dla młodych i obiecujących dziennikarzy radiowych. Również słuchacze dużo zyskiwali na jej obecności.
– Każdy mieszkaniec akademika miał w pokoju głośnik – wspominał Henryk Grzonka. – Nie było internetu, telewizor znajdował się tylko w jednej sali. Egida była oknem na świat.
Dziennikarze Egidy starali się, aby to okno było jak najszerzej otwarte. Z biegiem lat rozgłośnia się rozrastała. W grudniu1981 roku rozpoczął się remont, który miał umożliwić przejęcie przez nią całego piętra. Kilka dni później ogłoszono stan wojenny i prace trzeba było przerwać. Egidowicze postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i własnymi siłami zaczęli remont. Robili to nielegalnie, bo panował zakaz przebywania poza miejscem zameldowania. O ich odwadze może świadczyć fakt, że prace trwały mimo, że w sąsiednich akademikach zakwaterowano oddział ZOMO. Funkcjonariusze nie domyślali się, co dzieje się na najniższym poziomie Domu Studenckiego nr 1. Ostatni remont Egidy miał miejsce w 2009 roku – wyciszono studio, zainstalowano klimatyzację. Ważnym wydarzeniem w dziejach rozgłośni było rozpoczęcie nadawania przez internet. Stało się to w 2004 roku, jednak po krótkim czasie wycofano się z tego pomysłu, Egida wróciła do internetu w 2008 roku i teraz można jej słuchać pod adresem www.egida.us.edu.pl



Andrzej "Toluś" Skupiński - Czas relaksu
Andrzej "Toluś" Skupiński - Na banhof kulajom kyjza

Andrzej "Toluś" Skupiński - Gelynder blues


Andrzej "Toluś" Skupiński - Kowboje

Andrzej Toluś Skupiński - (gość Kabaretu Derkacz)
Andrzej "Toluś" Skupiński - Zuzanna

tolus skupinski xvid
Andrzej "Toluś" Skupiński - Litaliano

Andrzej "Toluś" Skupiński - W piwnicznej izbie

To boł welt (Komednianci z wczorajszej ulicy)
 

Śpiewnik

Folder plików

 

Najnowsze piosenki

więcej
 
na górę