Ballada o świętym Mikołaju
( Z repertuaru”Orkiestry Świętego Mikołaja”)
a G E
W rozstrzelanej chacie
a G a
Rozpaliłem ogień
a G E
Z rozwalonych pieców
d E
Pieśń wyniosłem węglem
a C
Naciągnąłem na drzazgi gontów
G E
Błękitną płachtę nieba
a d aEa
Będę malował od nowa
d E a G
Wioskę w dolinie
C G
Święty Mikołaju
C E7
Opowiedz jak tu było
a d aEa
Jakie pieśni śpiewano
d E a G
Gdzie się pasły konie
C G
Święty Mikołaju
C E7
Opowiedz jak tu było
a d aEa
Jakie pieśni śpiewano
d E a
Gdzie się pasły konie
A on nie chce gadać
Ze mną po polsku
Z wypalonych źrenic
Tylko deszcze płyną
Hej ślepcze nauczę swoje
Dziecko po łemkowsku
Będziecie razem żebrać
W malowanych wioskach
Święty Mikołaju…
Seta - "Ballada o świętym Mikołaju"
Orkiestra św. Mikołaja - to jeden z zespołów, które „wymyśliły” folk w Polsce. Bez wątpienia należy do elity zespołów folkowych w kraju. Przez niektórych znawców tematu uważana jest za kapelę, która ukształtowała styl folkowego muzykowania lat dziewięćdziesiątych, tworząc podstawy popularności tej muzyki w ostatnich czasach. Muzykę „Orkiestry”, w odróżnieniu od innych popularnych zespołów tego nurtu, cechuje stosowanie wyłącznie instrumentów akustycznych i techniki tzw. „białego” śpiewu. W swoich aranżacjach grupa chętnie stosuje rzadkie instrumenty strunowe jak dutar czy cymbały. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę. Jako jedna z pierwszych kapel, wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim.
Orkiestra św. Mikołaja od lat plasuje się w czołówce polskich zespołów folkowych. Rozpoznawalną cechą kapeli jest akustyczne brzmienie i używanie wielu manier wokalnych, m.in. „białego śpiewu”. W swoich aranżacjach siedmioosobowa grupa stosuje instrumenty strunowe: dutar i cymbały, smyczkowe - mazanki, skandynawską nyckelharphę i cała gamę tradycyjnych instrumentów dętych. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę. Jako jedna z pierwszych kapel wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim i tym inspiracjom pozostała wierna do dziś.
Najnowszy repertuar ma szczególnie rozbudowaną strukturę melodyczną. Jest to muzyka wielopłaszczyznowa - często muzycy snuja jednocześnie opowieści, które wchodzą w zaskakujące interakcje. Frazy nawiązują zarówno do tradycji muzycznych z różnych stron świata, jak i do muzyki współczesnej. Utwór stanowi kolaż, który jest tłem dla tematów piosenek. Czasami to tło oparte jest na transowych, unisonowych riffach, innym razem członkowie zespołu pozwalają instrumentom rozbiec się w różnych kierunkach i w bardzo samodzielny sposób je wypełnić.
Najnowsza płyta zespołu - „Nowa muzyka” (2007), wydana w przededniu dwudziestolecia istnienia zespołu, zawiera oparte w dużej mierze na riffach aranżacje polskiego folkloru. Riffy w sposób oczywisty nadają utworom potoczystości, wartkości, energii. Zespół działa w ramach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Orkiestra św. Mikołaja to nie tylko zespół muzyczny. W jej środowisku powstało wiele prekursorskich inicjatyw mających na celu animację i popularyzację muzyki folkowej:
- Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” organizowany corocznie od 1991
- Pismo Folkowe „Gadki z Chatki” – jedyny w Polsce, wydawany od 1996, dwumiesięcznik poświęcony muzyce folkowej wraz z jej kontekstem kulturowym
- Spotkania Ludzi Gór – warsztaty artystyczne prowadzone w Bieszczadach w Jaworniku
- projekty muzyczne – w ramach Orkiestry św. Mikołaja powstały, a potem usamodzielniły się zespoły: Się Gra, Jahiar Group, Odpust Zupełny, Orkiestra/Łem.
W 2005 Orkiestra św. Mikołaja otrzymała Honorową Nagrodę im. Oskara Kolberga za działalność popularyzatorską.